Terug
di 11 feb '25 dinsdag 11 februari 2025
Leestijd 3 minuten

Wat kun je als HRM’er doen om verzuim te voorkomen?

Langdurige arbeidsongeschiktheid door stress neemt toe in onze maatschappij. Dit vraagt om een actieve en geïntegreerde aanpak van werkgevers. Jij als HR-professional speelt een belangrijke rol in het zorgen voor een gezonde en productieve werkomgeving. Dit kan het verschil maken tussen een medewerker die zich ondersteund voelt en stress effectief kan managen, en een medewerker die overweldigd raakt door stress en mogelijk uitvalt. In dit artikel geven we zes tips waarmee jij het verschil kan maken. 

Ghufran

Medewerker backoffice

Ghufran

Medewerker backoffice

1. Grijp vroegtijdig in 

 Weet hoe je vroegtijdig signalen van stress herkent en speel hierop in. Dit doe je door het welzijn van medewerkers actief te monitoren, bijvoorbeeld door middel van regelmatige check-ins of enquêtes. Ga bij de eerste tekenen van stress, zoals verminderde productiviteit, verhoogde afwezigheid, of een verandering in gedrag, direct het gesprek aan met de medewerker. In een veilige omgeving waar medewerkers zich comfortabel voelen om hun zorgen te uiten, kan je de medewerker helpen om stress factoren in een vroeg stadium aan te pakken.

2. Ontwikkel preventief beleid

 Onderzoek wat je preventief kan doen om een gezonde werkomgeving te creëren. Investeer bijvoorbeeld in welzijnsprogramma's om stress te verminderen voordat het een probleem wordt. Voorbeelden hiervan zijn cursussen gericht op stressmanagement, mindfulness, fysieke gezondheid en mentorschap. Je kunt ook trainingen aanbieden voor leidinggevenden, zodat zij in staat zijn om stress binnen hun teams te herkennen en hierop op de juiste manier te reageren. Zo creëer je een omgeving waarin medewerkers beter in staat zijn om met werkdruk om te gaan.

3. Bied flexibiliteit

Is het mogelijk om werk flexibel in te delen over de dag? Of om gedeeltelijk vanuit huis te werken? Bied je medewerkers dan flexibiliteit in het werk, dat is één van de effectieve manieren om stress te verminderen. Hierbij kan je bijvoorbeeld een beleid ontwikkelen dat regelruimte en thuiswerkmogelijkheden ondersteunt. Een gezonde werk-privébalans speelt een sleutelrol in het verminderen van stress.

4. Omarm een integrale aanpak

Een effectieve HR-strategie rondom stress en welzijn moet integraal zijn. In de praktijk betekent dat dat je er niet alleen aandacht moet besteden aan preventie, maar ook aan herstel. Je kan bijvoorbeeld een samenhangende strategie ontwikkelen die zich richt op zowel het voorkomen van stress als het ondersteunen van medewerkers die al met stressklachten kampen. Dit kan bijvoorbeeld door een combinatie van de bovengenoemde preventieve maatregelen met herstelprogramma's, zoals counseling, coaching, of zelfs aanpassingen in de werklast. Het ontwikkelen van een cultuur waarin welzijn centraal staat, is hierbij van groot belang. Dat vraagt niet alleen om het aanpakken van symptomen, maar om het creëren van een duurzame werkomgeving waarin medewerkers op lange termijn kunnen groeien.

5. Vergroot de bewustwording

Je kan naast de directe interventies en beleidsmaatregelen, ook bijdragen door bewustwording te vergroten rondom het thema stress en mentale gezondheid. Organiseer bijvoorbeeld workshops, voorlichtingssessies, of stel middelen beschikbaar zoals informatiebrochures en online cursussen. Wanneer je een cultuur van continu leren stimuleert, worden medewerkers en leidinggevenden beter toegerust om met stress om te gaan en kunnen ze elkaar ondersteunen in het creëren van een gezonde werkplek. In het kader van bewustwording is het een aanrader om dit thema meerdere keren per jaar onder de aandacht te brengen en ook serieus te bespreken, zodat het niet op de achtergrond raakt.

 6. Werk samen

Tot slot: zoek de samenwerking op met andere afdelingen zoals Arbodiensten, de bedrijfsarts, en het management om een gecoördineerde aanpak te waarborgen. Door de handen ineen te slaan, kan je een complete aanpak ontwikkelen die rekening houdt met alle aspecten van medewerkerstevredenheid en -welzijn.  

 Hoe pak je dit nu aan in de praktijk? 

RAP helpt je bij het maken van deze vertaalslag. Bovenstaande informatie geeft een inkijkje in mogelijke stappen, maar de specialisten van RAP helpen jou met praktische tips die je direct kunt inzetten in jouw dagelijkse werk als HRM’er. RAP weet het. 
 

Dit is RAP

Maak kennis met RAP. Wij hebben altijd het juiste antwoord op jouw HR-vragen. RAP weet het.

Meer over RAP Ontvang onze nieuwsbrief